martes, 23 de agosto de 2011

Harold Edgerton. La llum estroboscòpica.

Cavalls en moviment, 1873. Muybridge.
   A finals de 1800 científics/inventors com Muybridge i Marey (influenciat per les imatges dels cavalls en moviment tretes per Muybridge) van desenvolupar una sèrie d'astúcies cinematogràfiques per analitzar el moviment. Aquestes tecnologies van permetre observar el temps i l'espai d'una manera més enllà de la capacitat normal d'un ésser humà, creant un sentiment de major consciència del nostre pas a través del temps.

Marey. 1894

   En aquest grup de científics/inventors podem incorporpoara a Harold Edgerton,  inventor en la dècada del 1930 d'un procés fotogràfic sobre la base de l'estroboscopi. Un estroboscopi genera breu i repetides ràfegues de llum que permet veure objectes que es mouen ràpidament en una sèrie d'imatges estàtiques, com si d'imatges congelades es tractessin, en lloc d'una única imatge contínua. Se l'ha descrit com l'home que va saber parar el temps.

   Mitjançant la sincronització dels centelleigs estroboscòpics i l'objecte en moviment, es van prenent una sèrie de fotografies a través d'un obturador obert a un ritme de molts centelleigs per segon. D'aquesta manera Edgerton aconsegueix, a partir de velocitat molt alta, detenir la fotografia en acció.
L'atleta Pete Desjarding, 1940. H. Edgerton
    Utilitzant aquest mètode les imatges d'Edgerton ens revelen detalladament aspectes inèdits de la realitat. Edgerton va ser capaç de fotografiar coses com a gotes de llet caient dins d'un plat i bales atravesant pomes o diverses fotografies d'esportistes descomponent els seus moviments, resultant en imatges apreciables per la seva bellesa artística i el seu valor per a la indústria i la ciència.

H. Edgerton, 1964
Gota de llet: Edgerton, 1957
 Video explicatiu en anglés de Harold Edgerton. És un extracte d'un antic documental de National Geographic


   Jackson 5’s utilitzaren aqueta tecnologia als anys 70 en el seu videoclip“Blame it on the Boogie” , així com Amii Stewart a “Knock on Wood".

No hay comentarios:

Publicar un comentario