domingo, 8 de diciembre de 2013

Història de la publicitat.

     El naixement i posterior desenvolupament del mitjà publicitari està estretament lligat al dels propis mitjans de comunicació de masses.

     Des dels seus orígens fins avui, la publicitat ha demostrat ser un mitjà camaleònic, capaç d'adaptar-se als àmbits més complexos i a avatars històrics de tota índole que han marcat el desenvolupament de la nostra civilització, de la nostra societat i del nostre model econòmic. Sempre ha estat aquí, d'una manera o d'un altre, acompanyant-nos i procurant donar resposta a necessitats de comunicació molt específiques.

    La publicitat està unida a la història, està present com a resultat de l'evolució econòmica, comercial, tècnica i financera i, inevitablement, al que va ocorrent en el social, ideològic i cultural.
  1. La publicitat és un mètode persuasiu dirigit a influir sobre la conducta de les persones.
  2. La publicitat és un instrument econòmic utilitzat per les empreses per promoure la demanda.
Recorregut cronològic de la Història de la Publicitat:

La prehistòria de la publicitat
   
Reclam oral: A Roma els comerciants encarreguen al praeco la difusió dels missatges comercials. En l'Edat Mitjana són els pregoners els que complien de vegades aquesta labor a més de la seva labor informativa al servei del rei o del noble. Però hi ha altres tres figures que estan directament lligades al comerç: els mercaders animaven al públic personalment proclamant les qualitats dels seus productes; el xerraire i el buhonero

Reclam escrit: Tant els gremis, organitzats per carrers, com els comerços, que es van situant en llocs més dispersos, s'identifiquen mitjançant ensenyes i cartells.

La publicitat Moderna
    El segle XIX obre un temps de canvis i agitació promogut per la revolució industrial.
      Les bases que suporten el desenvolupament de la publicitat són: L'augment de la producció,El desenvolupament dels mitjans de comunicació, La lluita pel dret a la llibertat d'expressió, La configuració de la professió publicitària,
      El desenvolupament econòmic planteja quatre fets que, en un moment determinat de la història, ocorren per vegada primera: L'augment de moviment de compra-venda, el creixement de la competència, l'excedent de productes i la diversificació de productes i serveis.
     En aquesta situació la publicitat es planteja com una fórmula vàlida per donar a conèixer l'oferta i d'influir sobre les vendes, La relació simbiòtica entre les empreses i els mitjans comença a madurar, ja que poden compartir les seves necessitats.

Segle XX
     El canvi social, les necessitats del nou sistema econòmic i el desenvolupament tècnic, aplicable a la creació i a la transmissió de missatges, fan possible que es configuri la professió publicitària. La seva posició al mercat dels productes, els serveis i les idees és la d'un intermediari entre els anunciants i els seus públics.
     La primera oficina espanyola d'anuncis va ser fundada a Barcelona en 1870 per Rafael Roldós, un experimentat agent venedor d'espais en els periòdics. Roldós i Companyia va estar en actiu fins a 1929. Li van seguir agències pioneres com Els Tiroleses, Publicitat Gispert i Valeriano Pérez entre unes altres. Al principi es tractava d'empreses familiars que gestionaven els anuncis per a premsa, després van assumir altres solucions (tanques, homes anuncio, cotxes, decorats...). 




Els pioners
     Com en la història de totes les activitats i professions hi ha unes persones concretes que tenien una manera pròpia d'entendre la publicitat. Encara que el seu temps hagi passat, la influència que han exercit pot reconèixer-se en etapes posteriors. Molts van ser fundadors de les quals encara avui són grans agències i van encarnar plantejaments clàssics que encara es reconeixen en campanyes actuals. Representen postures sovint oposades i estils de vida de vegades oposats. D'entre aquells grans noms destaquem sis:

      Albert Lasker (1880-1952)                      Stanley Resor (1879-1962)                
      Raymond Rubicam
(1892-1978)           
Leo Burnett (1891-1971)     
      Claude C. Hopkins
(1867-1932)            
Bill Bernbach (1911-1982)  
      

La Radio
     En els anys trenta la ràdio porta a la vida quotidiana un mitjà sorprenent i, sobretot, una alternativa a la forma de rebre informació i entreteniment. Els anuncis més famosos de les primeres dècades de la ràdio són els jingles, cançons completes creades expressament per a l'anunciant i el seu producte.
     La ràdio actual facilita als anunciants les seves característiques (proximitat, credibilitat, segmentació geogràfica, ubiqüitat, sota cost ...) derivades de la naturalesa de la seva emissió i la seva recepció. La ràdio és so, és a dir, una mescla de paraula, música, efectes especials i silencis, elements en els quals s'ha basat la publicitat radiofònica al llarg de la seva història.
     L'ús publicitari de la ràdio canvia amb l'aparició de la televisió i, sobretot, amb l'evolució d'aquest mitjà, tant en l'aspecte tècnic, com pel que fa al seu ús. 

El cinema
     En els anys 50 els dibuixos animats van impulsar el desenvolupament del cinema publicitari i van intercanviar noms famosos, com el de Walt Disney.

La TV
      Després de la impremta, gens ha revolucionat tant el mercat i la producció publicitària com l'aparició de la televisió, probablement per la seva rapidesa d'implantació i la seva força per modificar els hàbits dels espectadors.
      La seva concepció comercial transforma també el mercat publicitari, sorgeixen més anunciants, més agències i més necessitat de realitzar de manera eficaç els diferents passos del procés creatiu i de difusió del missatge.
      Sorgeixen dues formes bàsiques d'inserció entre la programació televisiva i la presència de les marques en el mitjà:
  • Programes patrocinats,
  • Espots
     Un efecte inqüestionable de l'aparició de televisió és que la resta dels mitjans es ressenten. En ella es concentra la inversió en productes de consum a causa de la seva rapidesa i capacitat per aconseguir cobertura i freqüència. A cada mitjà s'incorporen altres anunciants però, una vegada més, l'efecte final és que el mercat es transforma per reajustar-se. 
Internet
   Només un fenomen recent com és internet està sent capaç d'introduir-se en espais que abans ocupava el televisor.

    La inversió en publicitat ha anat creixent, superant els cicles econòmics i qualsevol esdeveniment (guerres, crisis, períodes de reconstrucció, processos de reconversió, etc.). La professió ha madurat i es recolza en una estructura construïda per les relacions entre els protagonistes d'aquest mercat, anunciants, agències de publicitat i mitjans de comunicació, als quals s'han unit les agències de mitjans i tots les altres empreses i professionals que intervenen en el procés de creació de les campanyes.

Informació treta de la pàgina web Media creada pel Ministerio de Educación.

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario