viernes, 17 de febrero de 2012

El documental

      El documental és un gènere cinematogràfic i televisiu, realitzat sobre imatges preses de la realitat. L'organització i estructura d'imatges, sons (textos i entrevistes) segons el punt de vista de l'autor determina el tipus de documental. La seqüència cronològica dels materials, el tractament de la figura del narrador, la naturalesa dels materials -completament reals, recreacions, imatges infogràfiques, etcètera — donen lloc a una varietat de formats tan àmplia en l'actualitat, que van des del documental pur fins a documentals de creació, passant per models de reportatges molt variats, arribant al docudrama (format en el qual els personatges reals s'interpreten a si mateixos), arribant fins al documental fals. (Vikipèdia)

Història del documental

    Els germans francesos Lumière no només inventàren el cinematògraf a l'any el 1895, sinó que rodaren les primeres imatges de la història del cinema, que curiosament entren en l'apartat del documental: el pla seqüència Treballadors sortint de la Fàbrica Lumière, de 1895.

   Els dos grans revolucionaris del documentals varen ser: Dziga Vertov i Robert Flageherty

Dziga Vertov (Bialystok 1895 -Moscú 1954)

     Vertov defensava a ultrança el seguiment dels fets com a única opció per al registre d'accions, negant la possibilitat de reconstrucció o manipulació dels mateixos amb actors o accions premeditades. El rebuig s'estenia a la utilització de mecanismes de ficció com podien ser la confecció d'un guió, la utilització d'actors/ius, estudis, decorats i il·luminació.

     La veritable estructura de la pel·lícula s'elabora a partir del muntatge que no seguirà  un relat cronològic o lineal. En aquesta etapa del treball s'estableixen les veritables situacions i relacions entre temes, accions, personatges, objectes amb la permanent referència i reflexió sobre el llenguatge i la tecnologia fílmica. És Vertov el que de manera pionera deixa asseguda la base d'una praxi del documental com la construcció d'un autor en què totes les opcions de posada en escena formen part d'un sistema, que més enllà de qualsevol contingut, la seva forma és la que atorga el veritable sentit al material o tema treballat.

     El lema de Vertov era: "El drama cinematogràfic és l'opi del poble. A baix les rondalles burgeses i visqui la vida tal com és!".


Robert Flageherty (Michigan 1884-Dummerston 1951)

     Es considerat el pare del cinema documental. La seva primera pel·lícula, Nanuk l'esquimal (1922), va haver de rodar-la dues vegades, després de perdre tot el material rodat durant anys en un incendi provocat per un cigarret. Aquest accident li va obrir els ulls, i va decidir no limitar-se a registrar la realitat, per a passar a intervenir en ella més activament, creant, a partir de materials reals, una narració. Flaherty asseia així les bases d'un cinema documental. Cercava a les persones més adecuades per protagonitzar els seus documentals. La seva forma de treballar i de concebre el cinema documental és més com una visió personal de l'autor que com un retrat objectiu de la realitat.

     El lema de Flaherty era: “Si es tracta de filmar a gent diferent a un, és impossible que actors o actrius pugui reflectir amb tot el seu histrionisme professional la vida al natural dels habitants, que poden interpretar les seves pròpies vides sense interès comercial.




La temàtica dels documentals

La temàtica dels documentals és molt variada, tant com els temes que ens poden interessar:
  • Ciencies de la naturalesa, vida animal, ecosistemes, mediambient.
  • Ciència, biologia, física i química
  • Història i política
  • Economia
  • Les arts ( música, teatre, cinema, arquitectura, pintura, etc)
  • Esports
  • Biografies, etc
   A la pàgina de Wikipedia en anglès he trobat un llistat molt extens de documentals.

Projecció de documentals

   Centenars de pel·lícules documentals d'alta qualitat es produeixen cada any. La llista creix gràcies a diferents factors com:

sábado, 4 de febrero de 2012

Història i evolució de la càmera fotogràfica

      Com va evolucionar la cambra obscura amb el transcurs dels segles i es va convertir en una petita caixa manejable per aconseguir una imatge més clara i definida?

     El terme càmera deriva de camera, que en llatí significa habitació o càmera. L'aparell que coneixem com a càmera, té una història gairebé mil anys més antiga que la pròpia fotografia. Sabem que ja al segle X s'observaven els eclipsis a l'interior d'una habitació a les fosques, en un dels costats de la qual s'obria un orifici que projectava una imatge molt clara del sol en la paret oposada. La cambra obscura original era una habitació l'única font de la qual de llum era un minúscul orifici en una de les parets. La llum que penetrava en ella per aquell orifici projectava una imatge de l'exterior en la paret oposada. Encara que la imatge així formada resultava invertida i borrosa,tenim coneixement de que els artistes van utilitzar aquesta tècnica en els segles XVI i XVII com a instrument de dibuix per esbossar escenes projectades per la càmera. (wikipèdia)


     Bàsicament amb la incorporació a la cambra obscura del diafragma (mecanisme que ajusta la quantitat de llum que va a incidir en la pel·lícula) i del obturador (obre i tanca l'objectiu durant el tret) es facilità el procés de fer una fotografia.
Cambra obscura. SegleXVIII

     Amb el descobriment dels compostos fotosensibles en la dècada de 1830, i la seva exposició dins de caixes tancades, la cambra obscura va passar a cridar-se càmera fotogràfica o simplement càmera.

     Els primers models consistien en dues grans caixes de fusta que es lliscaven una dins d'una altra per enfocar. En un extrem es trobava l'objectiu i en l'altre un vidre que feia les vegades de pantalla d'enfocament i que, posteriorment, se substituïa per la placa fotosensible en treure la foto. Aquesta màquina s'usava sempre sobre un suport per contrarestar les vibracions del pols.

Daguerrotip.

     La revolució fotogràfica la va provocar George Eastman amb el llançament de les primeres càmeres Kodak portàtils i les seves pel·lícules prefabricades...


     Tota càmera és una mena de cambra tancada amb una obertura en un dels extrems perquè la llum hi entri i una superfície de visualització per capturar la llum a l'altre extrem.

Les càmers de fotos es poden dividir en dos grans grups:
  1. Les càmeres tradicionals, o analògiques, capturen la llum en una pel·lícula fotogràfica.
  2. Les càmeres digitals usen components electrònics per capturar imatges que poden ser transmeses en una cinta o memòria de l'ordinador (Random Access Memory) a l'interior de l'aparell i que permet la reproducció o processament a posteriori. 

Càmeres analògiques

Càmeres digitals

Evolució de la càmera fotogràfica:
  • Càmera obscura
  • Càmera estenopeica (és una càmera obscura dotada de paper fotogràfic). És una càmera fotogràfica sense lent, que consisteix en una caixa a prova de llum amb un petit forat on entra llum. Per produir una imatge nítida és necessari que aquesta obertura sigui molt petita, de l'ordre de 0,5 mm. L’obturador de la càmera normalment consisteix en un material que no permet el pas de llum amb el qual manualment es tapa el forat. El temps d'exposició normalment és molt major al necessari amb càmeres convencionals a causa de la grandària de l'obertura, poden anar des de 5 segons fins a més d'una hora.
  • 1824: N. Niépce va fer la primera fotogràfia amb el seu procés anomenat heliografia.
  • 1835: El Calotip. William Fox Talbot crea un mètode basat en un paper cobert amb clorur de plata que és molt més proper al de la fotografia d'avui dia, ja que produïa una imatge en negatiu que havia de ser posteriorment positivada tantes vegades com es desitgés. Les imatges eren de pitjor qualitat que el Daguerrotip.
  • 1837: Daguerrotipe. El primer procediment fotogràfic anunciat, difós i comercialitzat oficialment. Va ser a Paris.
  • 1861: Primera fotografia en color feta per James Clerk Maxwell. Però no serà fins als anys 30 que es comencin a fer fotografies en color.
  • 1888: John Eastman comercialitza el primer rodet fotogràfic desbancant les plaques de vidre. L’eslògan de la seva companyía Kodak era: "Pitgeu el botó, que nosaltres farem la resta",
  • 1900: La càmera Brownie disenyada per Kodak va ser de les primeres càmeres fotogràfiques que varen apropar la fotografia al consum de mases.
  • En 1924 (Alemanya) neix la LEICA, una càmera que utilitzava per primera vegada un rodet de pel·lícula de 35 mil·límetres que incloïa les perforacions d'arrossegament. Aquesta càmera compacta va canviar la manera de fer fotografies, a partir de llavors treure fotografies va ser un acte més espontani i ràpid. Era la càmera fotogràfica favorita dels reporters.
  • 1948: Càmera polaroid.
  • 1960s: Càmeres rèflex. Aquestes càmeres permeten visualitzar a través d'un visor una imatge que és exactament la que s'enquadrarà en el fotograma gràcies a un mecanismes de miralls allotjats en un prisma en la part superior del cos de la càmera fotogràfica.
  • 1988: Càmeres digitals. Amb la invenció de sensors electrònics de la imatge que possibilitaven guardar milions de pixels es va fer possible la càmera digital. La càmera digital mira de capturar les imatges, emmagatzemar-les en la memòria interna o targeta externa.
  La Evolucion De La Camara Fotografica
View more presentations from zayrasi
 
-->
Components de la càmera
  • visor
  • objectiu
  • diafragma
  • obturador
  • element fotosensible (placa, negatiu o chip)